איכות חיים בתחום המיניות בגיל המעבר ולאחריו

נשים בגיל 50+ נמצאות בשיא פריחתן מבחינה מקצועית ומשפחתית, הן מובילות בפוליטיקה, בכלכלה, בתרבות וכו’. חשוב להן להמשיך את חייהן וליהנות מבריאות ומאיכות חיים גבוהה. ניתן לשמוע רבות את המשפט “גיל 50 הוא ה-30 החדש”

מיניות היא חלק בלתי נפרד מחיי הנשים בכל גיל

מחקרים מהעולם, הראו כי נשים מייחסות חשיבות רבה לאינטימיות מינית במערכות היחסים שלהן ומרבית הנשים ממשיכות להיות פעילות מינית גם בשנותיהן המאוחרות יותר.

כתוצאה מכך, אי נוחות וכאב בזמן יחסי מין פוגעת באיכות החיים ועלולה להשפיע לרעה על מערכת היחסית האינטימית, על הבריאות והרווחה הנפשית, על התפקוד החברתי ועל איכות החיים הכללית שלהן. עם זאת, מגוון רחב של אפשרויות טיפול עומד כיום בפני נשים.

גיל המעבר ורווחה מינית

גיל המעבר מציין את סיום שנות הפוריות של האישה, כאשר המחזור החודשי נפסק. למעשה, מלאי הביציות של השחלות מתרוקן והשחלות מייצרות מעט אסטרוגן.
ירידה ברמות האסטרוגן עשויה להוביל למספר שינויים בגופך, כאשר התסמין הנרתיקי המדווח בשכיחות הגבוהה ביותר הוא יובש נרתיקי, באופן המביא לידי אי נוחות או כאב ביחסי מין. כמו כן, נשים עשויות לחוות ירידה במצב הרוח ו/או חרדה וקשיי שינה. כל אלו עשויים להביא לידי ירידה באיכות חיי המין.

הפרעות השכיחות ביותר בתפקוד המיני בקרב נשים לאחר גיל המעבר קשורות ל:

• עניין או מוטיבציה ירודים לעסוק בפעילות מינית (ליבידו נמוך)

• פגיעה ביכולת להגיע לעוררות מינית או לחוות סיכוך נרתיקי (רטיבות)

• קשיים בהגעה לאורגזמה / או העדר אורגזמה

• כאבים בזמן קיום יחסי מין (דיספראוניה)

ייתכן שתגלי שקירבה פיזית לבן/בת הזוג שלך מעוררת גל חום או ייתכן שתרגישי פחות מושכת בזמן גל חום. בחברה המקדשת נעורים, קשה שלא להיות בעלת רגישות עצמית גבוהה לסימנים הגופניים של ההזדקנות, כגון אובדן נפח בשדיים שלך, או כמה קמטים נוספים. בנוסף, עלייה במשקל היא שכיחה באמצע החיים. עלייה כללית במשקל אינה קשורה לגיל המעבר אלא משקפת ירידה בפעילות, עלייה בצריכה הקלורית, או שתיהן יחד. עם זאת, מחסור באסטרוגן מביא לעליה בשומן הבטני, אשר עלול לגרום לנשים להרגיש פחות מושכות.

ירידה בחשק המיני, חוסר יכולת להגיע לעוררות מינית או חוסר יכולת להגיע לאורגזמה, אשר נמשכים לאורך זמן וגורמים למצוקה משמעותית מסווגים כבעיה בתפקוד המיני. אם הנושא גורם לך לדאגה או מצוקה משמעותיים, דברי עם הרופא שלך לגבי אפשרויות טיפול.

אי נוחות נרתיקית ורווחה מינית
אי נוחות ו/או יובש של הנרתיק במהלך קיום יחסי מין בגיל המעבר, הם בראש ובראשונה תוצאה של מחסור באסטרוגן. הדופן הפנימית של הנרתיק נהיית דקה יותר ופחות גמישה, מספר שכבות התאים יורד, ומסוגלת פחות לייצר את ההפרשות הגורמות לסיכוך במהלך עוררות מינית. תסמינים שכיחים אחרים כוללים עקצוץ וגירוי נרתיקי. ישנו שינוי הדרגתי במלאות השפתיים של הנרתיק עקב אובדן רקמת שומן. על אף שהדגדגן נוטה לקטון עם הגיל, התגובה לגירוי נותרת כפי שהיא, אך נשים עשויות לשים לב לכך שלוקח להן יותר זמן להגיע לשלב הקודם לאורגזמה, השלב השני של מעגל התגובה המינית (sexual plateau). כ-50% מהנשים לאחר גיל המעבר סובלות מתסמינים בנרתיק התורמים לירידה בדחף המיני, עוררות ואורגזמה פחותות, וירידה בסיפוק המיני. החדשות הטובות הן שטיפול בתסמינים בנרתיק הוא לרוב פשוט.

דברים נוספים עשויים לגרום לבעיות בתפקוד המיני

בעיות בתפקוד המיני בקרב נשים עשויות להיגרם משלל סיבות מלבד גיל המעבר. גורמים נוספים לבעיות בתפקוד המיני כוללים בריאות גופנית או נפשית ירודה, מערכת יחסית לא טובה, חוויות מיניות שליליות בעבר, תופעות לוואי של תרופות ועוד.

איכות חיים בתחום הנפשי

תחושות ורגשות של בן/בת הזוג במערכת יחסים הם מנבאים דומיננטיים לבריאות מינית על אף שאובדן החשק המיני גדל עם הגיל, נשים בגיל המעבר הנמצאות בזוגיות, הן בעלות סיכוי גבוה יותר לחוות חשק נמוך ואת המצוקה הנלווית לו מאשר נשים ללא זוגיות.

דיכאון וחרדה ותרופות נוגדות דכאון / חרדה עשויים להביא לאובדן החשק המיני, חוסר עוררות וחוסר יכולת להגיע לאורגזמה. הדיכאון ו/או החרדה עשויים להיות קשורים לגיל המעבר, ו/או גורמים סביבתיים אחרים כגון מתח מהעבודה או מהמשפחה. התעללות גופנית, נפשית או מינית בעבר ישפיעו על הרווחה המינית. כאשר מצבים נפשיים מצויים בבסיס הבעיות בתפקוד המיני, במקרים אלו, סביר לראות שיפור בעזרת ייעוץ תומך.

איכות חיים בתחום הבריאותי

שתי בעיות בריאותיות שכיחות בריחת שתן וצניחת איברי האגן, הינם שני מצבים בריאותיים שכיחים המשפיעים על הרווחה המינית בגיל המעבר. שוחחי עם הרופא שלך אם יש לך תסמינים של דליפת שתן (בריחת שתן) או תחושה של בקע וגינלי (בליטה בנרתיק).

מבחינה גופנית, משגל נחשב למאמץ גופני כמו הליכה נמרצת. פעילות מינית בטוחה בדרך כלל עבור נשים עם מחלת לב אם אין כל קושי לטפס במעלה גרם מדרגות או בהליכה מהירה במשך 15-10 דקות ללא מצוקה כלשהי.

סוכרת עשויה להוביל לבעיות בתפקוד המיני עקב כך שהמחלה גורמת לליקויים בתחושה באיבר המין, זרימת דם פחותה לנרתיק וזיהומים חוזרים בדרכי השתן ובנרתיק, כגון פטריה. ריקון שלפוחית השתן לפני קיום יחסי מין ומעט לאחריהם, מומלצת עבור נשים עם סוכרת על מנת להפחית את הסיכון לזיהומים מסוג זה.

בעיות בתפקוד המיני לאחר סרטן השד, סרטן גניקולוגי וסוגי סרטן נוספים שכיחות, אך למרבה המזל זהו נושא שמדברים עליו יותר ויותר בפתיחות. רבות מקבוצות התמיכה לסרטן מספקות מידע זמין לנשים לאחר קבלת אבחנה של סרטן.

נושאים שיש לחשוב עליהם אם את חווה איכות חיים ירודה בתחום המיני

  • האם המצב גורם לך למצוקה אישית ויוצר לחץ על מערכת היחסים שלך?
  • כמה זמן זה כבר נמשך?
  • מתי בפעם האחרונה חווית סיפוק מיני?
  • האם את מתמודדת עם תסמינים מטרידים של גיל המעבר?
  • האם את חווה יובש/כאב בנרתיק?

  • אילו דברים אחרים מתרחשים בחיים שלך, במערכת היחסים שלך או במצב הבריאותי שלך, העשויים לתרום לאיכות חיים ירודה בתחום המיני?
  • האם את חווה מצב רוח ירוד / דכאון?
  • האם ייתכן שיש לך חוסר בברזל ולכן מרגישה עייפות רבה?
  • מה הצרכים של בן זוגך?

חמש עצות לרווחה מינית בגיל 50+

1
דברי על החששות שלך
העיסוק בבעיות ובגורמים להן, והשיחה עליהם עשויים לסייע לאנשים לפתח גישה בריאה יותר למין. שיפור התקשורת בינך ובין בן/בת הזוג שלך עשוי להיות טיפול עצמי יעיל.
2
דאגי להתייחס / לשלול מצבים בריאותיים אחרים כלשהם
חשוב להגיע לאיש מקצוע רפואי אם את חווה בעיות מיניות. הוא יכול לבצע מבדק ולשלוח לבדיקות, כדי לשלול בעיות בריאותיות אחרות העשויות לגרום לתשישות, איכות חיים ירודה ומצב בריאותי ירוד.
3
דברי עם איש מקצוע רפואי על אפשרויות הטיפול המתאימות עבורך
חשוב לשוחח עם הרופא שלך בפתיחות על ההיסטוריה המינית והרפואית שלך, ולהדגיש את הבעיות הנוכחיות, כדי שהוא יוכל להציע לך תכנית טיפול יעילה עבורך.
4
שמרי על הבריאות שלך על ידי הקפדה על אורח חיים פעיל ומשקל מאוזן
הקפדה על פעילות גופנית ושמירה על הרגלי אכילה בריאים, וכן משקל גוף בריא ושינה איכותית, יתרמו לאיכות החיים הגופנית והנפשית הכללית שלך, כמו גם לדימוי העצמי ודימוי הגוף שלך.
5
אם יש לך שאלות נוספות לגבי מידע באתר זה אנא גשי אל הרופא/רוקח שלך